العصف الذهني
احدى طرق التدريس الغير تقليدية هل استخدمتها في شرح درس ؟
ولا انت بتستخدمها ومش عارف ؟
اكيد لوبتنوع الاسلوب في اثناء الشرح حتكون استخدمتها
وعلشان كده النهارده حنبداء بيها كاول طريقة لينا في هذا المنتدي
العصف الذهنى
هي خطة تدريسية تعتمد علي استثارة افكار التلاميذ وتفاعلهم انطلاقا من خلفيتهم العلمية حيث يعمل كل واحد منهم كمحفز لافكار الاخرين ومنشط لها لاعداد التلاميذ لحل مشكلة معينة او قراءة او مناقشة موضوع ما وذلك في وجود المعلم
فيجب تحديد
1- المسئول عن ادارة العصف الذهنى
2- تحديد المسجل للافكار
3- المشاركون
الخطوات المتبعة في استخدام العصر الذهنى
عريف المشكلة وتحديدها
وجود عددمناسب من المشاركين وتسجيل افكارهم
تجنب نقد الافكار ثم التلخيص والوصول الي حل للمشكلة او حلول
يبقي يفضل استخدام هذه الطريقة مع درس له خلفية عند الطالب
فيا عزيزى المعلم مارايك في هذه الطريقة واذا اعجبتك فهل من الممكن ان تقوم بتوضيحها اكتر بشرح جزء يسير من درس باستخدامهافي انتظار افكاركم وشروح مبتكرة مستخدما هذه الطريقة واهلا بك
معلما ومتعلما
احدى طرق التدريس الغير تقليدية هل استخدمتها في شرح درس ؟
ولا انت بتستخدمها ومش عارف ؟
اكيد لوبتنوع الاسلوب في اثناء الشرح حتكون استخدمتها
وعلشان كده النهارده حنبداء بيها كاول طريقة لينا في هذا المنتدي
العصف الذهنى
هي خطة تدريسية تعتمد علي استثارة افكار التلاميذ وتفاعلهم انطلاقا من خلفيتهم العلمية حيث يعمل كل واحد منهم كمحفز لافكار الاخرين ومنشط لها لاعداد التلاميذ لحل مشكلة معينة او قراءة او مناقشة موضوع ما وذلك في وجود المعلم
فيجب تحديد
1- المسئول عن ادارة العصف الذهنى
2- تحديد المسجل للافكار
3- المشاركون
الخطوات المتبعة في استخدام العصر الذهنى
عريف المشكلة وتحديدها
وجود عددمناسب من المشاركين وتسجيل افكارهم
تجنب نقد الافكار ثم التلخيص والوصول الي حل للمشكلة او حلول
يبقي يفضل استخدام هذه الطريقة مع درس له خلفية عند الطالب
فيا عزيزى المعلم مارايك في هذه الطريقة واذا اعجبتك فهل من الممكن ان تقوم بتوضيحها اكتر بشرح جزء يسير من درس باستخدامهافي انتظار افكاركم وشروح مبتكرة مستخدما هذه الطريقة واهلا بك
معلما ومتعلما